Kesatuan Eropah (EU) secara rasmi telah menarik balik pengharaman penjualan kereta-kereta baharu dengan enjin pembakaran dalaman menjelang 2035 yang sebelum ini dibuat bagi mengurangkan pencemaran udara yang disebabkan oleh ekzos.
Dengan pengumuman ini bermakna kereta-kereta baharu dengan enjin pembakaran dalaman masih boleh dijual di benua tersebut selepas 2035, namun model-model yang dijual berkenaan mestilah patuh dengan pengurangan emisi dari paip ekzos sehingga 90%. Manakala 10% emisi lagi boleh ditimbal balik menerusi penggunaan logam karbon rendah sekiranya ia diproduksi di mana-mana negara Kesatuan Eropah, atau menerusi penggunaan bahan api sintetik (e-fuels) dan bahan api bio.
“Ini akan membolehkan kenderaan plug-in hybrid (PHEV), penambah jarak (REEV), hibrid ringkas, dan enjin pembakaran dalaman masih memainkan peranan selepas 2035, sebagai tambahan kepada kenderaan elektrik penuh (EV) dan hidrogen,” kata Suruhanjaya Eropah dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.
Menjelang tahun 2035, pengeluar-pengeluar kenderaan akan diberikan “kredit super” terhadap sasaran emisi untuk EV kecil yang dihasilkan di Kesatuan Eropah bagi menggalakkan pengeluaran model-model sedemikian. Dalam perkara berkaitan, fleksibiliti tambahan diberikan kepada segmen van dengan sasaran pengurangan CO2 yang dikurangkan daripada 50% kepada 40%.
Suruhanjaya Eropah juga mencadangkan pindaan piawaian CO2 yang disasarkan untuk kenderaan berat dengan “fleksibiliti yang memudahkan pematuhan dengan sasaran 2030”.
“Inovasi. Mobiliti bersih. Daya saing. Tahun ini, ia adalah keutamaan utama dalam dialog intensif kami dengan sektor automotif, organisasi masyarakat sivil dan pihak berkepentingan. Dan hari ini, kami menangani semuanya bersama-sama. Ketika teknologi dengan pantas mengubah mobiliti dan geopolitik membentuk semula persaingan global, Eropah kekal di barisan hadapan peralihan bersih global,” kata presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen.
“Pakej ini akan menjadi talian hayat untuk industri automotif Eropah. Kami menggunakan setiap tuil yang kami miliki – penyederhanaan, fleksibiliti, keutamaan Eropah, sokongan yang disasarkan dan inovasi. Secara bersama-sama, langkah-langkah ini merupakan komitmen kami untuk memulihkan kepimpinan perindustrian Eropah sambil menerajui peralihan global mengenai iklim,” kata Naib Presiden Eksekutif Suruhanjaya Eropah untuk kemakmuran dan strategi perindustrian, Stéphane Séjourné.
The post Kesatuan Eropah tarik balik pengharaman jualan kereta enjin pembakaran dalaman menjelang 2035 appeared first on Paul Tan’s Automotive News.
















