Selepas didedahkan di Jepun pada Ogos lalu, media dari seluruh dunia dapat menyaksikan model kemaskini terbaharu Mitsubishi Delica Mini apabila K-Car yang merupakan versi ‘kerdil’ untuk MPV besar Delica D:5 dipamerkan di Japan Mobility Show 2025 yang bermula minggu ini.

Delica Mini 2025 ini menampilkan beberapa perubahan pada bahagian muka berbanding versi yang muncul pada 2023 di mana ia kini diberikan lampu hadapan yang lebih besar tetapi masih bersama lampu nyalaan siang LED separa bulat – mungkin mengambil inspirasi dari muka van Mitsubishi Delica generasi terdahulu yang sememangnya mempunyai varian dengan lampu hadapan bulat.

Gril hadapan juga diberikan rekaan baharu yang nampak lebih lasak, manakala bampar hadapan pula menerima rekaan seakan diberikan bullbar, serta diberikan panel skid plate di bawah bampar berwarna perak.

Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD

Satu lagi perubahan ketara pada model 2025 ini adalah tiang-A yang ditolak 115 mm lebih kehadapan bagi memberikan ruang kabin yang lebih luas. Perubahan ini turut memerlukan fender hadapan dan penutup bonet hadapan direka semula, dan ia turut menampilkan garis-garis baharu yang memberikan imej yang lebih lasak.

Manakala di belakang, tiada lagi imej seakan bumbung terapung kerana ia telah diberikan tiang-D yang tebal. Imej lebih lasak turut dapat dilihat di belakang di mana ia diberikan lampu baharu dengan grafik LED petak, panel yang menempatkan skrip ‘DELICA MINI’ yang lebih tebal serta bahagian skid plate pada bawah bampar yang lebih menonjol.

Delica Mini ini dihasilkan dengan dimensi panjang 3,395 mm, lebar 1,475 mm, tinggi 1,800 mm dan jarak roda 2,495 mm, di mana ukuran ini masih dalam spesifikasi maksima dibenarkan dalam undang-undang K-Car Jepun. Pintu belakang masih direka dibuka secara gelangsar bagi memberikan bukaan lebih besar dan praktikal.

Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD

Dalam kabin pembaharuan yang boleh dilihat termasuk rekaan papan pemuka baharu menampilkan skrin berkembar masing-masing bersaiz 12.3-inci untuk sistem infotainmen dan juga paparan instrumen digital. Liang penghembus udara kini direka semula dengan flap mendatar seakan merentasi sepenuhnya papan pemuka.

Kedudukan butang kawalan penyaman udara telah diubah bagi memberi ruang kepada tombol kawalan mod pemanduan, yang menawarkan pilihan Power, Normal, Eco, Gravel dan Snow.

Kesemua varian Delica Mini ini dibekalkan sistem infotainmen Google bina-dalam, dengan fungsi kawalan suara serta sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, di mana ia disambungkan ke enam pembesar suara. Bergantung pada varian, ia turut datang dengan upholsteri tempat duduk yang tidak menyerap air.

Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD

Dua jenis enjin ditawarkan untuk Delica Mini ini iaitu enjin petrol 659 cc DOHC NA berkuasa 52 PS dan tork maksima 60 Nm, dan juga enjin 659 cc DOHC Turbo yang menghasilkan kuasa maksima yang dihadkan pada 64 PS mengikut undang-undang K-Car dan tork maksima 100 Nm.

Kedua-dua enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear CVT automatik. Juga terdapat pilihan pacuan roda hadapan dan juga pacuan semua roda. Bagi varian pacuan hadapan ia hanya diberikan set rim 14-inci, manakala varian dengan sistem pacuan semua roda hadir dengan rim 15-inci serta penyerap hentak dengan diameter lebih besar.

Kesemua pilihan unit rangkaian kuasa ini ditawarkan dalam empat varian gred kemasan iaitu varian asas T, varian pertengahan T Premium dan juga T Premium with Delimaru Package. Ia dijual pada harga bermula 2,042,700 yen (RM55k) hingga 2,907,300 yen (RM79k).

Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD
Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD

The post Mitsubishi Delica Mini 2025 dipamerkan di JMS – bermula RM55k, 659 cc Turbo dan NA, 2WD dan 4WD appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Shares:

Related Posts