Selepas mengesahkan pembangunan jentera Ypsilon Rally2 HF Integrale bulan lalu, jenama ikonik Itali yang sinonim dalam dunia perlumbaan rali iaitu Lancia mengumumkan bahawa ia akan kembali ke Kejohanan Rali Dunia (WRC) bermula musim depan, bertanding dalam kategori kedua tertinggi kejohanan itu iaitu WRC2 dengan pasukan rasmi dari kilang.

Pengumuman ini dibuat oleh CEO Lancia, Luca Napolitano menerusi satu video yang disiarkan selepas berakhirnya Rallye Sanremo 2025 di Itali hujung minggu lalu, mengesahkan bahawa Ypsilon Rally2 HF Integrale akan berada di garis permulaan pusingan pertama WRC 2026 iaitu di Rallye Monte Carlo pada 22 Januari nanti.

“Rallye Sanremo merupakan tempat yang sesuai untuk menutup musim yang diingati dan membuka musim yang baharu. Selepas kejayaan Lancia Trophy dan Ypsilon Rally4 HF, kami sudah bersedia untuk mara setapak lagi. Kami boleh umumkan dengan bangga bahawa Lancia akan kembali ke WRC, di mana jenama ini telah mencatatkan beberapa muka surat yang paling legenda dalam sejarah rali,” kata Napolitano.

Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi

“Ini merupakan kepulangan semula jadi untuk jenama rali paling berjaya dalam sejarah, yang mendekati masa depan dengan keghairahan yang sama dan keazaman yang melahirkan ikon dunia. Jumpa anda Januari nanti, di Monte Carlo, untuk perlumbaan pertama Kejohanan Dunia 2026,” tambahnya dalam video yang turut menampilkan pemandu rali legenda Lancia, Miki Biason.

Tahun hadapan merupakan musim terakhir WRC menggunakan jentera dalam spesifikasi Rally1 bagi kategori tertinggi. FIA bakal merombak undang-undang WRC di mana bermula musim 2027, bakal digantikan dengan kelas baru yang dinamakan sebagai WRC27.

Regulasi rasmi bagi kelas WRC27 ini masih lagi belum diumumkan, tetapi secara ringkasnya ia akan menggabungkan casis spaceframe seperti jentera Rally1 sekarang dengan enjin, transmisi, sistem pacuan empat roda, suspensi dan lain-lain dengan spesifikasi diambil dari jentera Rally2. Dengan perubahan tersebut, kategori WRC2 akan dimansuhkan dan jentera-jentera dengan spesifikasi Rally2 layak untuk bertanding merebut kejuaraan utama WRC menentang kereta-kereta WRC27.

Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi

Jadi tidak berbaloi sekiranya Lancia sertai WRC dalam kategori tertinggi pada musim hadapan kerana jentera Rally1 hanya boleh digunakan dalam satu musim sahaja. Jadi Penyertaan Lancia dalam WRC2 ini mungkin persediaan pasukan itu untuk ke kategori utama pada 2027, di mana ia sempat untuk menjadikan Ypsilon Rally2 HF Integrale tersebut sebuah jentera lumba yang ‘matang’ bagi merebut gelaran juara dunia.

Lancia mula menyertai WRC sejak tahun 1973. Ia terkenal dengan pelbagai jentera rali yang berjaya seperti Lancia Stratos, Lancia Rally 037 Group B, Lancia Delta S4 Group B dan juga Lancia Delta HF Integrale Group A. Selepas dinobatkan sebagai juara kategori pengeluar sebanyak 10-kali dan merangkul lima juara dunia kategori pemandu, skuad dari Itali tersebut akhirnya mengundur diri dari WRC pada penghujung musim 1992.

Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi
Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi

The post Lancia sahkan penyertaan Ypsilon Rally2 HF Integrale ke WRC 2026 dalam WRC2, diwakili pasukan rasmi appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Shares:

Related Posts