Hari ini, Kementerian Pengangkutan (MOT) telah mengeluarkan Laporan Akhir Pasukan Petugas Khas Siasatan Keselamatan Pengangkutan Jalan berhubung insiden membabitkan lori muatan batu kerikil (lori jenis ‘tipper’) dan trak Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU). MOT memaklumkan bahawa kemalangan terbabit berpunca dari lori ‘tipper’ terbabit yang membawa lebihan muatan melampau, kelemahan kawalan operasi dan ketiadaan ciri keselamatan asas.
Turut dimaklumkan dapatan pasukan siasatan juga mendapati penguatkuasaan yang terhad mewujudkan persekitaran risiko tinggi sehingga mengakibatkan kemalangan maut, laporan Berita Harian.
Ketika kejadian yang berlaku di Teluk Intan pada 13 Mei lalu hingga meragut nyawa sembilan anggota FRU, lori ‘tipper’ itu didapati membawa muatan batu kerikil bersama Berat Dengan Muatan (BDM) sehingga 40,960 kilogram (kg), iaitu 70.67% melebihi had dibenarkan pada 24,000 kg.
Laporan itu yang dikeluarkan selepas lebih lima bulan kejadian turut menyatakan cadangan keselamatan kepada pihak terbabit. Selain itu, ia juga berpunca daripada gabungan faktor teknikal, manusia, organisasi, serta jurang dalam dasar dan penguatkuasaan.
Laporan 156 halaman itu memaklumkan lori FRU itu berada dalam kedudukan kelima daripada konvoi tujuh kenderaan iaitu empat lori, dua kenderaan utiliti sukan (SUV), dan sebuah bas, yang dalam perjalanan ke Ipoh, manakala lori ‘tipper’ itu dengan nombor pendaftaran AKL4674 dari arah bertentangan menuju ke Teluk Intan.

“Muatan berlebihan pada lori yang membawa batu kerikil itu menyebabkan ia hilang kawalan dan berlaku perlanggaran dengan trak FRU yang sedang berkonvoi pulang ke Ipoh.
“Laporan itu turut menjelaskan bahawa tiada kegagalan mekanikal dikesan pada sistem brek atau stereng, sebaliknya kemalangan berpunca daripada faktor operasi dan pematuhan, termasuk kelemahan pengawasan dalaman syarikat pengendali lori serta tiada Sistem GPS yang berfungsi,” menurut kenyataan MOT hari ini.
MOT memberitahu sebanyak 16 syor keselamatan dikemukakan merangkumi enam bidang utama antaranya peningkatan pematuhan Kod Amalan Industri bagi Keselamatan Pengangkutan Jalan (ICOP), penambahbaikan Akta 715 serta peningkatan ciri keselamatan kenderaan kerajaan seperti pemasangan tali pinggang keledar bagi semua tempat duduk.
Kementerian terbabit turut menegaskan bahawa siasatan keselamatan itu tidak bertujuan menetapkan kesalahan atau menentukan liabiliti mana-mana pihak, sebaliknya untuk memperkukuh dasar keselamatan pengangkutan darat agar tragedi seumpama itu tidak berulang.
The post Kemalangan trak FRU berpunca dari lori ‘tipper’ bawa lebihan muatan dan tiada ciri keselamatan asas – MOT appeared first on Paul Tan’s Automotive News.















