Proton menerusi laman Facebook telah mendedahkan bahawa Saga MC3 2026 bakal dilancarkan secara rasmi pada minggu hadapan iaitu 27 November ini. Tempahan bagi model tersebut sudahpun dibuka pada 10 November lalu, dan hanya selepas lima hari Proton telahpun menerima tempahan mencecah 10,000 unit.
Proton Saga MC3 ini ditawarkan dalam tiga varian iaitu Standard, Executive dan juga Premium, dengan harga anggaran bermula RM40,000 bagi varian paling asas sehingga RM50,000 bagi varian paling mahal. Harga sebenar bagi ketiga-tiga varian ini hanya akan diumum pada hari pelancaran rasmi nanti.
Proton turut memberikan tawaran untuk 20,000 pembeli terawal Saga MC3 2026 ini, iaitu mereka yang membuat tempahan sebelum tarikh pelancaran rasmi nanti, dan sempat menerima dan mendaftar kereta masing-masing sebelum 31 Disember, di mana pembeli bakal menerima servis selepas jualan percuma selama setahun (termasuk kos upah dan alat ganti), serta diberikan kad Touch n Go Saga yang eksklusif.
Proton Saga MC3 dibina berasaskan platform AMA — ia menggunakan platform Saga terdahulu, tetapi diberikan kejuruteraan semula untuk menguatkan semula kerangka Saga ini dengan menambahbaik beberapa struktur. Antaranya Proton telah menerapkan logam dengan teknologi Hot Press Forming (HPF) pada tiang-B dan juga bahagian cross member pada lantai yang memegang cagak tempat duduk.
Tiada lagi enjin Campro 1.3L pada Saga MC3 ini dan ia digantikan dengan enjin “i-GT” yang dibangunkan oleh Aurobay. Enjin dengan kod BHE15 berkenaan merupakan enjin dari keluarga yang sama dengan enjin yang kini dipadankan pada X50 facelift.
Untuk Saga, enjin yang dibekalkan adalah dari varian BHE15PFI, iaitu versi tanpa turbo dan hanya hadir dengan sistem suntikan bahan api di port kemasukan udara (PFI), berbanding varian BHE15TD pada X50 yang disuap pengecas turbo serta datang dengan sistem suntikan bahan api terus (T-GDI); ia mampu menghasilkan kuasa 120 PS dan tork maksima 150 Nm.
Dua jenis transmisi ditawarkan untuk Saga – bagi varian paling tinggi iaitu Premium ia datang dengan kotak gear CVT, manakala dua varian lebih rendah pula iaitu Executive dan Standard, ia datang dengan kotak gear automatik konvensional empat kelajuan 4AT.
Padanan unit rangkaian kuasa ini membolehkan Saga MC3 CVT mencapai penggunaan bahan api serendah 4.9L/100 km dan versi 4AT pula mampu mencapai 5.1L/100 km — kedua-duanya dalam kitaran ujian tempatan iaitu MDC.
Kami telah senaraikan setiap perincian yang diterima untuk setiap varian yang boleh anda baca pada PAUTAN INI. Juga kami sudahpun berpeluang membelek dan memandu uji model ini di Tanjong Malim beberapa minggu yang lalu – perincian penuh model ini boleh anda baca pada PAUTAN INI, dan ulasan pandu uji ringkas pula boleh anda baca pada PAUTAN INI.
GALERI: Proton Saga MC3 Premium 2026
GALERI: Proton Saga MC3 Executive 2026
GALERI: Gambar rasmi Proton Saga MC3 2026
The post Proton Saga MC3 2026 akan dilancar pada 27 Nov ini appeared first on Paul Tan’s Automotive News.




















































































































































































































































































































































