Model baru BYD Racco kini menjadi perhatian di Japan Mobility Show, menandakan kemunculan pertama kereta kei elektrik dari pengeluar China untuk pasaran Jepun. Walaupun segmen ini secara tradisinya dikuasai oleh pengeluar tempatan, BYD melihat potensi besar selepas lebih 1.55 juta kereta kei terjual di Jepun tahun lalu — mewakili hampir 40% daripada jumlah jualan kenderaan baru di negara itu.

Nama Racco, yang bermaksud “memerang laut” dalam bahasa Jepun, selari dengan trend BYD menamakan model-modelnya berinspirasikan haiwan laut seperti Seal, Sealion 7, Dolphin dan Atto 3. Model ini dijangka memasuki pasaran Jepun pada musim panas 2026 dan kini sedang membuat penampilan sulung kepada umum di pameran tersebut.

Sebagai sebuah kereta kei elektrik (EV), Racco dibangunkan sepenuhnya untuk mematuhi peraturan saiz kenderaan mini Jepun. Ia berukuran 3,395 mm panjang, 1,475 mm lebar dan 1,800 mm tinggi, hampir sama saiz dengan Nissan Sakura. Racco mempunyai empat tempat duduk serta empat pintu, termasuk dua pintu gelungsur di bahagian belakang yang memudahkan penumpang keluar masuk.

BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km

Bahagian luarnya menampilkan bentuk kotak dan menegak bagi memaksimumkan ruang dalaman, ciri tipikal bagi kereta kei. Bahagian hadapan dihiasi dengan lampu nyalaan siang (DRL) berbentuk C mengelilingi lampu utama, manakala perincian hitam pada bampar depan memberikan ekspresi seperti “muka masam” yang turut menempatkan lampu kabus.

Struktur A-pillar berkembar meluaskan pandangan ke hadapan dan soket pengecas terletak pada fender kanan hadapan. Di belakang pula, C-pillar berwarna hitam separuh memberikan ilusi bumbung terapung, manakala lampu belakang melintang penuh menyerlahkan rekaan moden yang menyerupai lampu hadapan.

Bahagian dalaman Racco kelihatan ringkas dan praktikal. Paparan instrumen digital kecil terletak di ruang stereng, manakala skrin sesentuh di tengah papan pemuka dilengkapi deretan butang kawalan fizikal di bawahnya – satu susun atur yang mudah digunakan.

BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km

Walaupun BYD belum mengumumkan spesifikasi lengkap sistem kuasa, model ini dijangka menggunakan bateri Blade jenis lithium iron phosphate (LFP) berkapasiti 20 kWh, dengan jarak perjalanan sekitar 180 km mengikut piawaian WLTC.

Dari segi harga, Racco dijangka ditawarkan sekitar 2.5 juta yen (anggaran RM68,000), hampir sama dengan Nissan Sakura. Ia bakal bersaing dalam segmen kereta kei elektrik bersama model seperti Honda N-One e: dan Mitsubishi eK X EV, yang juga merupakan saudara kepada Sakura.

BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km
BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km

The post BYD Racco dibangunkan khas untuk sertai pasaran EV kei di Jepun – 20 kWh, jarak gerak WLTC 180 km appeared first on Paul Tan’s Automotive News.

Shares:

Related Posts